A VTSZ és SZJ számok változása július elsejétől
2019-07-04

A VTSZ és SZJ számok változása július elsejétől

Felgyorsult és kibővült világunkban az egyes termékek és szolgáltatások köre olyan nagyságrendet jelent, hogy azokat szabad szavas leírással azonosítani lehetetlen. Ezt ismerték fel 50 éve az olyan nagy szervezetek, mint az OECD, a Kereskedelmi Világszervezet, az EU, stb., és így jöttek létre olyan adatbázisok, mint a vámtarifaszám (vtsz. magyarul és TARIC angolul), illetve a TESZOR számok. Ezeknek a számoknak az adózásban is komoly szerepük van, mégpedig pontosítani és így kijelölni az adott terméket, szolgáltatást. 

2019. július 1-jétől – átmeneti szabály nélkül – megváltozik az a besorolási rend, amely alapján mindeddig az Áfa törvényben foglalt szolgáltatásokat, termékeket beazonosítottuk és így jelöltük ki a a forgalmi adózáshelyes kezelését. A Nemzeti Adó- és Vámhatóság honlapján tájékoztatót adott ki erről 2019.05.16-án.

A jelenleg érvényes szabályozás szerint az Áfa törvény vonatkozásában a termékeket a 2002. július 31-én hatályos vámtarifaszámok, a szolgáltatásokat a 2002. szeptember 30-án érvényes szolgáltatások jegyzéke alapján azonosítottuk, így jelöltük ki például, hogy a búza és kétszeres az 1001 vtsz-t viseli a fordított adózás alá eső mezőgazdasági termékek közül, illetve így határoztuk meg, hogy melyik tejre lehet az 5%-os adómértéket alkalmazni és melyikre nem, vagy hogy – többek közt - milyen SZJ szám alatti szolgáltatás minősül a kedvezményes adókulcsot viselő un. étkeztetési szolgáltatásnak

A most júliustól életbe lépő változás lényege, hogy a szolgáltatás vagy adott termék pontos besorolásához a fenti adatbázisok egy későbbi hatályú állapotát kell vizsgálni. Így a vámtarifaszámok [termékek] esetében a

  • Közös Vámtarifáról szóló 2658/87/EGK tanácsi rendelet I. mellékletének módosításáról szóló, 2017. október 12-i (EU) 2017/1925 bizottsági végrehajtási rendelet 2018. január 1-jei állapota szerinti áruazonosító számot,  

szolgáltatások esetében pedig a

  • TESZOR’15 2018. év január 1. napján érvényes besorolási rendjét kell irányadónak tekinteni. 

Mivel az Áfa törvény és szabályozása szinte minden gazdálkodó szervezetet érint, így a nagy mennyiségű termékkészlettel rendelkező szervezeteknek érdemes felülvizsgálniuk, hogy az új besorolási rend ugyanazt az eredményt adja-e, mint a régi, vagy van olyan termék (szolgáltatás), ahol korrigálni kell a kialakított folyamatokat.

Bár a feladat látszólag adminisztratív és rutinszerű, mégis hatással van az Áfa törvényben rögzített

  • belföldi fordított adózási ügyletek meghatározására (fémhulladék, mezőgazdasági termékek),
  • a tételes adólevonási jog korlátozásának meghatározására (üzemanyag, szolgáltatások, szgk.),
  • illetve, kedvezményes adómértékek alkalmazásának (étkeztetési, tej, disznóhús, stb.) meghatározására.