Könnyítések a kisebb, speciális adókban
2020-04-23

Könnyítések a kisebb, speciális adókban

- az EKAER és az online pénztárgépek - 

Az új típusú koronavírus negatív gazdasági hatásainak ellensúlyozására, ha kissé megkésve is, de a kormányzat reagált és 2020. április 21-én megjelentetett 140/2020-as kormányrendeletében (a továbbiakban: Rendelet) több fronton teszi meg azokat az adózási könnyítéseket, amelyek számos, Magyarországon működő adózót érintenek. Korábban már beszámoltunk a társasági adó és a helyi iparűzési adóval kapcsolatos speciális mentesülésekről, adóterhek alóli könnyítési lehetőségekről, ebben a részben pedig a kisebb, speciálisabb adózói kört érintő pozitív változtatásokról tájékoztatjuk Ügyfeleinket.


EKAER biztosíték

A kormányzat által 2015-ben elindított elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszere (népszerű nevén az EKAER) alapvetően kettéosztotta az értékesített, illetve beszerzett és közúton szállítandó termékek körét és az ún. kockázatos termékekkel történő kereskedelem esetén a szükséges EKAER azonosítót csak abban az esetben*  adta meg az arra kötelezett részére, ha 

  1. az korábbi gazdasági működése során „kiérdemelte” az ún. köztartozásmentes adózói státust, illetve 
  2. ha a beszerzésre és fuvarozásra kerülő termék piaci értékének egy átlagban meghatározott részét előzetesen egy államkincstári számlára utalta el, vagy 
  3. egy pénzintézettől bankgaranciát szerzett be a beszerzések vonatkozásában, mint pénzügyi biztosítékot.

A Rendeletben megjelentek szerint ezt a biztosítékot a veszélyhelyzet ideje alatt végig, majd annak megszüntetésétől számított 30 napig nem kell megfizetni az arra kötelezettnek, azaz mindenki igényelhet EKAER azonosítót pénzügyi fedezet nélkül is. Jól jellemzi a helyzet súlyosságát, hogy a Rendelet szerint a Rendelet hatálybalépését (jelen esetben 2020.04.22) megelőzően a letéti számlára elutalt összegeket haladéktalanul és hivatalból visszautalják az érintettek részére. Az érintett adózóknak nem kell a visszautalással kapcsolatban semmit sem tenniük, azaz nem szükséges sem kérvényt, sem egyéb nyomtatványt beküldeni a NAV felé, a pénznek enélkül kell a bankszámlára visszaérkeznie.

A Rendelet – EKAER vonatkozásában – ugyanakkor kissé szépséghibás. A legtöbb tisztességesen működő adóalany eddig sem fizetett biztosítékot, adott bankgaranciát, hiszen jogszerűen választották azt a lehetőséget, hogy regisztrálták magukat az ún. köztartozásmentes adózói adatbázisba és ezzel jogszerűen mentesültek a kockázatos termékek miatti pénzügyi biztosíték adása alól. A köztartozásmentes adózói adatbázis egy olyan adóhatósági nyilvántartás, amely előzetes feltételekhez kötött, havonta ellenőrzött, közhiteles nyilvántartás, és amely lényegében azt igazolja, hogy a nyilvántartásban szereplő társaságnak nincs nettó adótartozása.

Fontos megjegyezni, hogy az Art. megkülönbözteti a köztartozásmentes adózói nyilvántartást a megbízható adózói nyilvántartástól. A Rendelet egyéb részei, fejezetei ugyanakkor kifejezetten csak az 

  • ún. megbízható adózói státus védelmében**  (nem veszíti el ezt a minősítést az adóalany a veszélyhelyzet alatt kapott adózási szankciókra tekintettel, kvázi eltekint az adóhatóság a veszélyhelyzet időszakának beszámításától a minősítésbe), 
  • illetve a nagy összegű adóhiánnyal és/ adótartozással rendelkezők vonatkozásában***  hoz intézkedéseket,

de a köztartozásmentes adózói adatbázis vonatkozásában nem. Márpedig az EKAER rendelet kifejezetten a köztartozásmentes adózói adatbázisban történő szerepléshez****  köti a biztosíték alóli mentességet.

Azaz, a veszélyhelyzetben nettó adótartozást mutató társaságok a következő havi minősítéskor kikerülhetnek a köztartozásmentes adatbázisból, hiszen erre vonatkozóan nincs speciális szabály jelenleg. Remélhetően a jogalkotó felismeri ezt a hibát és időben orvosolja.


Pénztárgépek és élelmiszerautomaták felülvizsgálata

A Rendelet rögzíti, hogy ha az online pénztárgépekre (és élelmiszerautomatákra) kötelezően előírt évenkénti felülvizsgálat a veszélyhelyzet ideje alatt (március 11-étől - jelenleg nem ismert jövőbeli időpontig) esedékes, akkor az üzemeltetőnek a felülvizsgálatra a veszélyhelyzet megszüntetésétől számított 120 napon belül kell sort kerítenie, azt elvégeztetnie. Ezzel a halasztással a pénztárgép-üzemeltetők természetesen mentesülnek a felülvizsgálat elmulasztásának szankcionálása alól is.


*a további feltételek a biztosíték adásának mentesülésével kapcsolatban jelen tájékoztató tárgya szempontjából indifferensek

**Kormányrendelet 10.§ és 11.§

***Kormányrendelet 15.§ és 16.§

****valamint 2 éves működéshez és meghatározott számú EKAER azonosító korábbi igényléséhez