Elektronikus számlázás – megengedőbb értelmezés, egyszerűbb számlaküldés?
2020-04-27
Elektronikus számlázás – megengedőbb értelmezés, egyszerűbb számlaküldés?
A jelenlegi helyzetben a biztonságos ügyintézést, az ügyfelekkel való kapcsolattartás hatékonyságát jelentősen mértékben megnövelné, ha az elektronikus számlázást szélesebb körben tudnák alkalmazni a vállalkozások. Az eddigi adóhatósági álláspont szigorú értelmezését adta az Áfa törvényben előírt feltételeknek, ugyanakkor a NAV, alkalmazkodva a jelenlegi helyzethez, illetve az „online számlázás, adatszolgáltatás” 2020. július 1-jétől történő kiterjesztése miatti nagyobb adóhatósági kontroll miatt ezen szigorú értelmezésen jelentősen lazított a napokban, a NAV honlapján közzétett tájékoztató anyagban leírtakkal.
Az alábbiakban szeretnénk segítséget nyújtani a NAV tájékoztató értelmezésében és az elektronikus számlázás megvalósításában.
Az Áfa törvény elektronikus számla fogalma eddig is tág
lehetőséget biztosított arra, hogy mi minősülhet elektronikus számlának,
ugyanis minden olyan számla annak minősül [Áfa tv. 259.§ 5.pont], amely
tartalmazza az előírt adatokat és elektronikus formában bocsátották ki és fogadták
be, így például elektronikus számlának minősülnek a kizárólag e-mailben
megküldött számlák is, függetlenül attól, hogy azok adatai közvetlenül a
számlázóprogramokból kerültek az elektronikus üzenetbe vagy papíralapon
kibocsátott számlák beszkennelt változataiként.
Ugyanakkor ezen elektronikus számláknak is meg kell
felelniük az Áfa törvény 168/A §-ában foglaltaknak, így a számla kibocsátásának
időpontjától a számla megőrzésére vonatkozó időszak végéig biztosítani kell:
- a számla adattartalmának
sértetlenségét, vagyis azt, hogy a számlának az áfatörvényben előírt
adattartalma ne változzon meg;
- a számla eredetének
hitelességét, vagyis a termék értékesítőjének, a szolgáltatás nyújtójának
vagy a számla kibocsátójának az azonosságát, valamint
- a számla olvashatóságát.
Ezen követelmények teljesítésére az Áfa törvény két módszert nevesít, melyet eddig a NAV is támogatott, a minősített elektronikus aláírással ellátott, illetve az EDI elektronikus adatként létrehozott és továbbított számlát.
Ugyanakkor eddig is lehetőség volt, hogy a vállalkozások saját maguk alakítsanak ki olyan rendszert, amellyel ezt a 3-as feltételt teljesíteni tudják, így bármely olyan üzleti ellenőrzési eljárással eleget lehet tenni a kötelezettségnek, amely a számla és a termékértékesítés vagy a szolgáltatásnyújtás között megbízható ellenőrzési kapcsolatot biztosít.
A számla olvashatóságát és adattartalmának sérthetetlenségét egy védett PDF fájllal is lehet biztosítani, így ezt a két követelményt akár teljesíteni tudja egy PDF-ben küldött számla is. Ugyanakkor a számla hitelességét is alá kell tudni támasztani, vagyis azt, hogy a terméket értékesítő, a szolgáltatást nyújtó, illetve a számlát kibocsátó azonossága kétséget kizáróan megállapítható legyen. És itt volt a probléma, hogy milyen módszerrel lehet ezt úgy biztosítani, hogy azt az adóhatóság is elismerje. Az eddigi adóhatósági tájékoztatók, vezető adóhatósági munkatársak által a témában írt szakcikkek az emailben küldött számlák esetén nem látták biztosítottnak az ilyen elektronikus számlák hitelességét. Ugyan azt nem fejtették ki, hogy milyen eljárást kellene a vállalkozásoknak kialakítaniuk, inkább a minősített elektronikus aláírást próbálták előtérbe helyezni, mint leginkább járható utat.
Ezzel szemben a mostani NAV tájékoztató anyagban több
olyan lehetőséget is felvázolnak, melyek egyszerűbben
megvalósíthatóak, vagy már eddig is alkalmazták a vállalkozások.
Két olyan módszer van, melyet érdemes kiemelni, ami ténylegesen egyszerűsítheti
az elektronikus számlázást.
1.
Az egyik módszer, hogy a számlakibocsátó az online
számlaadat-szolgáltatása során az Online Számla rendszerbe továbbítsa az
elektronikus számla hash kódját, amelyet az adózó rendszerének kell
előállítania. Ez a hash kód a számla adattartalmát tartalmazza digitális formában,
kódolva. Ebben az esetben az adatszolgáltatást és az elektronikus számla
dokumentumot (például PDF állományt) azonos időpontban szükséges létrehozni, és
a számlaadat-szolgáltatásban a PDF állomány hash kódja szerepeltetendő. Fontos,
hogy az adatszolgáltatás a NAV által befogadott (feldolgozott) legyen, mert
csak ekkor minősül hiteles elektronikus számlának az így kiállított számla.
A gyakorlatban ez úgy fog működni, hogy a számlázórendszer
elkészíti a számlát, illetve arról az xml fájlt, majd az elkészült elektronikus
számlához (pl.: PDF) a hash kódot is és az xml fájlt, illetve a hash kódot
fogja automatikusan beküldeni a NAV-hoz, majd erről a NAV automatikusan küld
egy visszaigazolást a számlázó rendszernek. A számlázó rendszer pedig a vevőnek
az így elkészített pdf számlát, hash kódot és NAV visszaigazolást küldi el,
mint hiteles elektronikus számla.
További előnye ezen megoldásnak, hogy így a számlakibocsátó digitális archiválási kötelezettségét is teljesíti egyúttal.
2.
A másik módszer viszont egy jól ismert, a legtöbb adózó által alkalmazott eljárás, mégpedig az általános üzleti ellenőrzési eljárás, mely a NAV szerint nem más, mint amelyet az adóalany a számlának a saját pénzügyi követelésével, illetve kötelezettségével történő összevetése érdekében alkalmaz. A NAV magyarázat szerint ilyen eljárás az is, amikor az adóalany az adott ügylethez kapcsolódó valamennyi dokumentumot – így például a megrendelést, szerződést, fuvarokmányt, szállítólevelet, átutalási megbízást – összeveti a számlával.
A NAV tájékoztató alapján bármely olyan eljárás
elfogadott, mely azt támasztja alá, hogy a számla megfelelően, a valós
gazdasági eseményt tükrözően lett kibocsátva (a számlában feltüntetett
ügylet ténylegesen a feltüntetett mennyiségben és minőségben teljesült). Ez
történhet akár megfelelően kialakított ügyviteli folyamat keretében, így például
integrált vállalatirányítási rendszer alkalmazásával, vagy
akár a számlának a meglévő üzleti iratokkal (például a
megrendeléssel, megbízással, szerződéssel, szállítólevéllel, átutalási vagy
fizetési bizonylattal) történő manuális összevetésével is.
Jól látható, hogy a NAV tájékoztatóban leírt folyamatokat minden vállalkozás egyébként is elvégzi, mivel az saját érdeke, ugyanis egy vállalkozás sem akar olyan számlát kifizetni, amely mögött nem vagy nem megfelelő teljesítés állt.
Emellett kiemelendő még, hogy e követelményeket mind a számlakibocsátónak, mind pedig a számlabefogadónak biztosítania kell, de a két fél által választott módszer egymástól eltérhet, mivel mindig az adott vállalkozás tevékenységétől, méretétől, sajátosságaitól függ, hogy hogyan tudja ezt az eljárást biztosítani. Például, ha a számlakibocsátó egy multinacionális cég, akkor az a vállalatirányítási rendszerét fogja ezen célra használni, míg, ha a másik oldalon a számlabefogadó egy mikrovállalkozás, akkor az pedig valószínűsíthetőleg manuális úton fogja ugyanazon számla hitelességét ellenőrizni.
A számlabefogadók részére emellett 2020.július 1-jétől egy további ellenőrzési módszer is rendelkezésre fog állni, mégpedig az, hogy a NAV online számlaadat-szolgáltatási rendszeréből lekérdezhető lesz a számára kiállított számlák adattartalma, mely kiegészítheti a már kialakított ellenőrzési eljárását.
A NAV a számlabefogadók részére még azt ajánlja, hogy azon
befogadott elektronikus számlák esetén, amelyeken nincs sem elektronikus aláírás,
sem hash kód, vagy bármilyen olyan informatikai megoldás, mely védené azt a
változtatás ellen, lássák el ezen dokumentumokat elektronikus aláírással vagy
bármely más dokumentumvédelmi módszerrel.