Minden, amit a beszámolókkal kapcsolatos halasztásról tudni szeretett volna, de...
2020-05-07
Minden, amit a beszámolókkal kapcsolatos halasztásról tudni szeretett volna, de...
A koronavírus-járvány
gazdasági hatásainak mérséklésével összefüggésben a Kormány – előző
hírleveleinkben már részletesen ismertetett kivételtől eltekintve – április
22-étől hatályba lépő rendelkezése értelmében az éves beszámolóval kapcsolatos
kötelezettségek vonatkozásában halasztási lehetőség áll a
beszámoló készítésre kötelezettek rendelkezésére. Annak érdekében, hogy –
remélhetően – hasznos, gyakorlatias segítséget tudjunk nyújtani, a szabályokat a témával
összefüggésben felmerült kérdéseken keresztül ismertetjük:
Kikre vonatkozik a
halasztási lehetőség?
A számviteli törvény szerinti gazdálkodóra. Azaz, a vállalkozóra, az ún. egyéb szervezetre, az államháztartás szervezeteire,
a Magyar Nemzeti Bankra, továbbá az általuk, illetve a természetes személy által
alapított egészségügyi,
szociális és oktatási intézményre. A gyakorlat szempontjából a
vállalkozónak és az egyéb szervezetnek van kiemelt jelentősége, így a
következőkben – ezek vonatkozásában is a teljesség igénye nélkül – csak ebbe a
két körbe tartozókat ismertetjük kicsit bővebben.
Vállalkozónak minősül
például a gazdasági társaság, a hitelintézet, a pénzügyi vállalkozás, a
befektetési vállalkozás, a biztosító, a nonprofit gazdasági társaság, az
egyesülés, a szociális szövetkezet, az iskolaszövetkezet, a közérdekű nyugdíjas
szövetkezet, az európai gazdasági egyesülés, az európai részvénytársaság, az
európai szövetkezet, a vízitársulat, az erdőbirtokossági társulat, a külföldi
székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepe és a kezelt vagyon.
Egyéb szervezet
például az egyesület, az alapítvány, a köztestület, a közalapítvány, a
lakásszövetkezet, a társasház, az ügyvédi iroda, a szabadalmi ügyvivő iroda, a
végrehajtói iroda, a közjegyzői iroda, a tőzsde, a központi értéktári, a
központi szerződő fél tevékenységet végző szervezet, a magánnyugdíjpénztár, az
önkéntes nyugdíjpénztár, az önkéntes kölcsönös egészség- és önsegélyező
pénztár, a közraktár stb.
Milyen szervezetekre
NEM vonatkozik a halasztás?
Nem alkalmazhatják a
halasztást az ún. közérdeklődésre
számot tartó gazdálkodók. Ide tartoznak azok a gazdálkodók,
amelyeknek átruházható értékpapírjait az EGT valamely államának szabályozott
piacán kereskedésre befogadták (azaz lényegében EGT tőzsdei kibocsátók).
Illetve, az olyan gazdálkodók, amelyeket jogszabály közérdeklődésre számot tartónak
minősít. Ide tartoznak a hitelintézetek, ideértve a takarékszövetkezeteket és
hitelszövetkezeteket is (kivéve MNB, MFB, Eximbank). Ide tartoznak továbbá a
befektetési vállalkozások, a befektetési alapkezelők (akkor, ha
szabályozott piacon forgalmazott befektetési alap befektetési jegyeit kezelik)
és a biztosítók (ide nem értve az ún. kisbiztosítókat és a kölcsönös
biztosítóegyesületeket).
Milyen
kötelezettségekre vonatkozik a halasztás?
A beszámoló elkészítési,
nyilvánosságra hozatali, letétbehelyezési és közzétételi, továbbá benyújtási (leadási,
megküldési) kötelezettségekre. Természetesen minden egyéb, a Kormányrendeletben
nem nevesített olyan kötelezettségre is vonatkozik a halasztás, amely a
felsorolt kötelezettségekből következik, annak függvénye, anélkül nem
értelmezhető, arra épül stb. Így a könyvvizsgálati
kötelezettség, a könyvviteli
zárlat stb. is halaszthatóvá válik.
A halasztást akár ezen kötelezettségek
egészére, de választása alapján csak egyes kötelezettségekre
is alkalmazhatja a gazdálkodó.
Így például a beszámolót
májusban is elkészítheti a gazdálkodó, azt az erre jogosult
szerve elfogadhatja, ez alapján osztalékot
hagyhat jóvá és fizethet ki a szervezet, ugyanakkor
alkalmazhatja a benyújtásra,
közzétételre és a letétbe helyezésre a halasztást. Ez azért
fontos, mert a beszámoló elkészítése és elfogadása hiányában
osztalékfizetésre nem kerülhet sor.
Ugyanakkor, ha például egy vállalkozás
– veszteséges működés miatt – várhatóan negatív saját tőkével fog rendelkezni,
s ezt az elfogadott beszámoló fogja hitelt érdemlően alátámasztani, akkor a
beszámoló elkészítésének szeptemberre történő halasztásával a tulajdonosok tőkerendezési
kötelezettsége is lényegében halasztásra került.
Milyen beszámolókra
vonatkozik a halasztás?
A számviteli törvény és az egyes speciális szervezetekre vonatkozó
kormányrendeletek szerint készítendő beszámolókra. Így a halasztási lehetőség
kiterjed az IFRS szerinti
beszámolókra is, ha a szervezet a számviteli törvény szabályai
szerint IFRS szabályok alapján készítheti el a beszámolóját, és élt is ezzel a
választási lehetőségével.
De az olyan speciális
szervezetek, mint az alapítványok, közalapítványok,
köztestületek, egyesületek, egyházi jogi személyek, önkéntes pénztárak stb.,
amelyek a beszámolóikat a rájuk vonatkozó kormányrendelet szabályait is
figyelembe véve készítik el, szintén élhetnek a halasztás lehetőségével.
Ugyanakkor, nem csak az éves, hanem a speciális gazdasági eseményekhez
kapcsolódó ún. sajátos
beszámolási kötelezettségekre is vonatkozik a szabályozás.
Tehát, ha előtársasági lét, átalakulás, egyesülés, szétválás, devizanem váltás,
forintról devizára vagy devizáról forintra történő átállás miatt keletkezik
beszámoló készítési kötelezettség, akkor a halasztás – az egyéb feltételek
fennállása esetén – ezekre is alkalmazható.
És végül, de nem utolsó sorban, természetesen vonatkozik a szabályozás a konszolidált beszámolókra
is.
Melyik időszakban
benyújtandó beszámolók esetében alkalmazható a halasztás?
Az április 22-e és
szeptember 30-a közötti időszakban esedékessé váló
beszámolók esetében alkalmazható a halasztás. Így értelemszerűen vonatkozik a
normál, naptári évvel
megegyező üzleti évesek esetében a 2019-es üzleti év
beszámolójára.
De alkalmazható az ezen időszakban esedékessé váló sajátos beszámolási
kötelezettségekre is. Ha az átalakulás
miatti végleges vagyonmérleget április 30-áig kell elkészíteni,
akkor ez a kötelezettség is érvényesen teljesíthető szeptember 30-áig.
Naptári évtől eltérő
üzleti évesek esetében is érvényes a halasztás. Például a
2019.11.30-ával záruló üzleti évről a beszámolóval kapcsolatos
kötelezettségeket eredetileg április 30-áig kellett volna teljesíteni, ez most
halasztható akár szeptember 30-áig.
Azonban, ha az üzleti év október 31-ével ért véget, akkor a beszámoló készítési
kötelezettség már március 31-ével esedékessé vált, s így erre természetesen már
nem vonatkozik ez a lehetőség.
A beszámoló halasztása
vonatkozik-e az éves bevallásokra?
Az egyes éves bevallási kötelezettségek
(mint például társasági adó, iparűzési adó, innovációs járulék stb.) és a
beszámoló halasztása ezen új szabályozásban kötelező érvénnyel nincs
„összekapcsolva”. Így az egyes kötelezettségek vonatkozásában elméletileg
dönthet külön-külön a gazdálkodó a halasztásról, természetesen figyelemmel
arra, hogy a legtöbb,
halasztással érintett éves bevallási kötelezettségű adó a beszámoló adataira
épül.
Így természetesen dönthet úgy, hogy a beszámolót elkészíti, jóváhagyja, közzé
is teszi május 31-éig, de az
éves adók vonatkozásában él a halasztás lehetőségével. A
fordított eset (az adóbevallásokat készíti el és nyújtja be, de a beszámolót
nem készíti el) természetesen nem lehetséges.
Ebben az esetben a könyvviteli zárlatra sem alapozhatja például a társasági
adóbevallást, mivel ezt a lehetőséget a társasági adó törvény csak abban az
esetben biztosítja, ha a gazdálkodó az adóbevallás benyújtásának határidejéig
nem kötelezett beszámoló készítésre. Márpedig esetünkben a – halasztott –
adóbevallási határidő szeptember 30., s egyben ez a határideje a beszámoló
elkészítésének is.
Így nem áll fent az a törvényi tényállás, amely alapján könyvviteli zárlat
alapján is teljesíthető lenne a társasági adóbevallás.