A veszélyhelyzet hatásai a transzferárazásra, avagy amit ma megtehet, holnap már lehet, hogy késő!
2020-05-26
A veszélyhelyzet hatásai a transzferárazásra, avagy amit ma megtehet, holnap már lehet, hogy késő!
Ugyan még a 2019. adóév
transzferár nyilvántartásainak elkészítésének, véglegesítésének időszakában
vagyunk, de a veszélyhelyzet ezt a területet sem hagyta érintetlenül.
Számos olyan változást hozott a járványügyi helyzet, ami miatt már most foglalkoznunk kell a 2020-as transzferár
nyilvántartási kötelezettségekkel is. Utólag ugyanis sokkal
nehezebben, vagy nem is produkálhatók majd a szükséges információk. Az
alábbiakban összefoglaljuk azokat a kritikus
teendőket, amelyek nélkül nagyon nehezen lesz kezelhető a
2020-as adóév transzferárazási szempontból.
A veszélyhelyzet világszerte átírta a kormányok gazdasági terveit,
költségvetési célkitűzéseit.
Magyarországon a gazdasági károk megelőzése és enyhítése érdekében tett
kormányzati intézkedések, forrás-átcsoportosítások mellett a gazdasági
visszaesés mind-mind olyan tényezők, amelyek miatt nagy valószínűséggel előtérbe kerül a NAV adóbevételeket
biztosító szerepe, akár a transzferárakra kiterjedő ellenőrzéseken keresztül is.
Mi az, amivel már most
számolnunk kell?
Egyrészt, az teljesen nyilvánvaló, hogy a pandémia a szokásos piaci magatartás
megváltozásával is járt, vállalkozások eddig elképzelhetetlennek tűnő
lépésekre, engedményekre kényszerültek a gazdasági tevékenységük folytatásának
biztosítása érdekében.
Emellett ellátási láncok szakadtak meg, egyes tevékenységek pedig
ellehetetlenültek, nem csak a piaci kereslet csökkenése, hanem az új hatósági
előírások miatt is. Ami viszont nem változott, hogy a csoporton belüli
tranzakcióknak szokásos piaci áron kell megvalósulniuk.
De mi a szokásos piaci
magatartás, a szokásos piaci ár egy ilyen nem szokásos környezetben,
helyzetben?
Sok szerződést mondtak fel
vis maiorra hivatkozva. A szokásos
piaci magatartás elvét és a dokumentációs kötelezettséget is szem előtt tartva
nagyon fontos, hogy a vis maior még a veszélyhelyzet idején sem alkalmazható
automatikusan. Nem minden veszteséget teremtő helyzet minősül vis maiornak,
egy gazdasági válság sem feltétlenül az, illetve a veszteség önmagában nem indok a vis
maior klauzula alkalmazására.
Egy régóta működő üzleti együttműködésnél pár hónapos fennakadás a
teljesítésben még nem feltétlenül lesz vis maior okán felmondási ok. Ha van rá
mód, akkor független felek is szerződéseik újratárgyalásával próbálnak első
körben alkalmazkodni a kialakult helyzethez, és csak végső esetben engednek el
egy jól bejáratott partnert. A kapcsolt szerződéseknél ezért nagyon
körültekintően kell eljárni, hogy az adott ágazatot valóban vis maior sújtja-e,
és az emellett szóló bizonyítékokat (pl. független partnerek által felmondott
hasonló szerződések, csődbejelentések, rendkívüli árfolyamveszteségek a
járvánnyal összefüggésben, piacelemzési adatok) már most dokumentálni kell a
transzferár nyilvántartások érdekében.
Üzleti átszervezések,
átcsoportosítások, nagy értékű kapcsolt tranzakciók esetén
indokolt lehet az eddig kialakított árazási módszert, az ügylet alapvető
feltételeit érintő módosításokat
nemcsak jogásszal, de
adószakértővel is véleményeztetni, hogy az megfelel-e a megváltozott szokásos piaci
gyakorlatnak, gazdasági racionalitásnak. Egy adózási szakember
abban is segítséget tud nyújtani, hogy hol van a szokásos piaci ártartomány
minimuma, melynek alkalmazása a kapcsolt feleknél indokolható és védhető lenne
a várható veszteségekre tekintettel.
Mit ne mulasszunk el
megtenni már most a transzferárazással kapcsolatban?
Nagyon fontos a veszélyhelyzet
hatásainak, a veszteségeknek a körültekintő, alapos dokumentálása az
érintett földrajzi területre, üzletágra vonatkozóan, mert a következő éves
transzferár nyilvántartásban az összehasonlításhoz és az adózó pozíciójának
védelméhez is elengedhetetlenek lesznek ezek az információk. Ezekkel lehet
ugyanis bizonyítani, hogy a veszteséget nem a transzferárak módosítása, vagy
érintetlenül hagyása, hanem a gazdasági visszaesés okozta.
Már mos készülni kell rá, hogy az eddig rutinszerűen
frissített transzferár nyilvántartások zömét is új alapokra kell helyezni, új
módszerek alkalmazása válhat szükségessé, illetve a benchmark
elemzések keresési szempontjait is alaposan felül kell vizsgálni (pl. a NAV
által is preferált több adóévet magába foglaló pénzügyi elemzés, a veszteséges
cégek kizárása helyénvaló lesz-e 2020 vonatkozásában).
Gondoljunk arra, hogy a széleskörben alkalmazott ügyleti nettó nyereség
módszerénél az összehasonlító adatok az adatbázisokban rendszerint még nem
érhetők el a vizsgált adóévre, a vállalatok előző évi adatai május 31-éig még
nincsenek feltöltve, tehát korábbi
évek pénzügyi adataival szoktuk az összehasonlításhoz szükséges jövedelmezőségi
mutatókat számítani. Ez 2020-ra nagyon torz eredményeket szülhet,
ezért szükséges már most dokumentálni a piac havi, negyedéves trendjeit,
sarokszámait, hogy kellően pontosan meg tudjuk tenni majd a szokásos piaci
ártartományra vonatkozó szükséges kiigazításokat.
Amennyiben a vállalatcsoportnál készítettek transzferár szabályzatot, akkor ezeket is felül kell vizsgálni
annak érdekében, hogy tükrözzék a megváltozott helyzetet (pl. jelentős összegű
vállalaton belüli hitelezés esetén a hitelpiaci kamatok változása, az
árfolyamváltozások hatásai).
Az érvényben lévő előzetes
ármegállapítási megoldások (APA-k) felülvizsgálata, újratárgyalása is
szükséges lehet, ha a jogi és gazdasági környezet változása kikényszeríti az
ügylet lényeges feltételeinek módosítását. Emellett érdemes a kritikus
ügyleteknél új APA-eljárásokat is indítani a transzferár kockázatok csökkentése
miatt.
Kevés olyan terület lehet a cégek működésében, melyet ne érintene alapjaiban a
COVID-19 és gazdasági következményei. A
transzferárazás biztosan nem tartozik ezek közé, de kellő
odafigyeléssel, proaktív cselekvéssel és a megfelelő szakemberek támogatásával
sikeresen segíthetjük át vállalkozásunkat a nehéz helyzeten, és
koncentrálhatunk a jövő építésére.