Megjelent az automaták NAV-val történő online összekötését szabályozó 31/2016. (IX. 2.) NGM rendelet
2016-09-07

2017. január 1. napjától az automaták működését is online módon felügyeli a NAV. Ennek megfelelően január 1-től módosul az adózás rendjéről szóló törvény (Art.), és emellett hatályba lép az élelmiszer-értékesítést kezelőszemélyzet nélkül végző automaták műszaki követelményeiről, az automaták üzemeltetéséről és szervizeléséről, valamint az automatákban rögzített adatoknak az állami adó- és vámhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 31/2016. (IX. 2.) NGM rendelet (rendelet).

Ettől az időponttól kezdve automata kizárólag egy ún. automata felügyeleti egységgel (AFE-val) felszerelve helyezhető üzembe. Az AFE a rendelet szerint egy olyan az automatába szerelt elektronikus adattároló és adatkommunikációs egység, mely az előírások szerint meghatározott adattartalmú elektronikus nyilvántartásokat tartalmazza, és biztosítja és ellátja az automata és a NAV közötti titkosított adatkommunikációt.

A fentiek teljesülése érdekében minden üzemeltetőnek szerződést kell kötnie egy ún. felügyeleti szolgáltatóval. Ezen felügyeleti szolgáltató végzi az AFE automatákba történő beszerelését, adatok rögzítésének és a NAV felé történő szolgáltatásának technikai lebonyolítását, illetve az automata működése során az AFE folyamatos működtetését. (Felügyeleti szolgáltatói tevékenységet csak a rendelet szerinti engedéllyel rendelkező, nyilvántartásba vett gazdálkodó végezhet, és az érvényes engedéllyel rendelkező felügyeleti szolgáltatók listáját a hatóságnak honlapján közzé kell tennie.)

A rendelet a szerződések általános szerződési feltételeire vonatkozóan is tartalmaz rendelkezéseket, melyektől ún. kiemelt üzemeltető (azon üzleti üzemeltető, amelynek foglalkoztatotti létszáma legalább 10 fő és éves nettó árbevétele vagy mérlegfőösszege legalább 1 milliárd forint) esetében a felek egyező akarattal eltérhetnek. A minimál-szolgáltatások esetében (gyakorlatilag a NAV-val az adatkapcsolatot biztosító és az adattovábbítást megvalósító szolgáltatás biztosítása és az azt lehetővé tévő kapcsolódó szolgáltatások) hatósági ár érvényesül, a minimális felügyeleti szolgáltatáson felül nyújtott minden felügyeleti szolgáltatás díja a felek közti szabad megállapodás tárgya. (AFE-enként legfeljebb 5000 Ft/hó, amely az általános forgalmi adót nem tartalmazza.)

Az automaták ellenőrzése oly módon valósul meg, hogy az AFE-ben tárolt adatokról az adózó rendszeresen adatszolgáltatást teljesít az állami adó- és vámhatóság részére, illetve emellett az automataberendezések működését az állami adó- és vámhatóság hírközlő eszköz és rendszer útján felügyeli, és közvetlen adatlekérdezést is eszközölhet.

A felügyeleti szolgáltató kiválasztása, a felügyeleti szolgáltatói szerződések megkötése időigényes folyamat lehet. (A rendelet szerint a szerződés létrejöttének érdekében a szerződni kívánó üzemeltető a felügyeleti szolgáltató felé jelzi ilyen szolgáltatás irányú igényét, aki ezt követően 30 napon belül köteles nyilatkozni arról, hogy az igényt tudja-e teljesíteni, illetve milyen időponttól kezdődően. Sőt, amennyiben a szerződés létrejön, a szolgáltató csak a szerződés megkötésének időpontjától számított 30 napon belül köteles szolgáltatásának nyújtását megkezdeni.) Erre tekintettel érdemes a felkészülést időben megkezdeni és a szerződéseket időben megkötni a szolgáltatókkal.