Reklámadó évközi változás 2017
2017-03-31

A kormány 2017.03.28-án benyújtotta a reklámadó törvény évközi módosításait tartalmazó T/14684 számú törvényjavaslatot a Parlamenthez. Hírlevelünkben ezen javaslat legfontosabb elemeit tekintjük át azzal, hogy ez még nem elfogadott törvény, ezért lehetnek még benne változtatások:

  • Nem változik az ún. megrendelői reklámadó kötelezettség. A reklámadó törvényben szabályozott bizonyos esetekben (például nem rendelkezik a megrendelő megfelelő igazolással arról, hogy a közzétevő teljesítette a reklámadó kötelezettségeit vagy nem szerepel a reklám közzétevő a megfelelő NAV adatbázisban, stb.) az adó alanya lesz - illetőségétől függetlenül - a reklám közzétételének a megrendelője is. Nem változott az sem, hogy ebben az esetben a reklám-közzététel havi összesített ellenértékének 2.500.000 forintot meghaladó része lesz adóköteles, s az adó mértéke is változatlanul 5 %.
  • A változás a reklám közzétételhez kapcsolódó adókötelezettségeket érinti. Az első fontos és kedvező változás, hogy a saját célú reklám közzététellel kapcsolatban, annak önköltségén alapuló reklámadó kötelezettsége végleg megszűnik.
  • 2017.05.31-ig – visszamenőlegesen a 2014-2016-os adóévekre is – megszűnik a reklám ellenszolgáltatás fejében másnak történő közzétételével kapcsolatos reklámadó kötelezettség. A bevallott és megfizetett adó túlfizetésnek minősül és az adóvisszatérítés szabályai szerint (például: ha nincs más tartozás) visszajár. A bevallott, de meg nem fizetett adót nem kell megfizetni. S természetesen, aki esetleg adókötelezett volt, de nem teljesítette azt, annak megszűnik a múltra nézve ezen kötelezettsége. Így az olyan külföldi cégeknek, mint a Google, Facebook 2017.05.31-ig – a törvényjavaslat jelenlegi változatának elfogadása esetén – jogszerűen nem keletkezik adókötelezettségük, így az őket „fenyegető”, akár milliárdos bírságtételek is okafogyottá válnak.
  • A jelenlegi szöveg szerint 2017.05.25-én hatályba lépő törvénymódosítás szerint az adó mértéke 2017. január 1. és 2017. május 1. között 0%, 2017. június 1-jétől 100 millió forintig 0%, e felett pedig a jelenlegi 5,3% helyett 9% lesz. Ez elméletben nem okoz 2017-ben tehernövekedést, mert napi arányosítással számolva a 2017-es év teljes adóterhelési mértéke (214/365*9%) 5,28 %.
  • Azon reklámszolgáltató adóalanyok esetén, akiknél az ebből származó árbevétel nem egyenletesen oszlik meg, és mondjuk az év első felére esik az aktivitás, az árbevétel zöme, válaszhatnak egy másik opciót is. Az évközi kulcsváltozás miatti, a törvényjavaslat szerinti kétféle adóalap megosztási lehetőség a következő, ezek közül az adóalany válaszhatja ki a számára kedvezőbbet:
    • Az egyik lehetőség az, hogy az éves adóköteles árbevételből napi időarányosítással kell meghatározni a 0% alá eső adóalap részt. A többi pedig a 9%-os adóalap alá tartozik. Naptári évvel megegyező adóévű adóalany esetén ez azt jelenti, hogy a január 1. és május 31. közötti 151 napra jutó rész az 151/365 x az éves adóalap lesz a 0 %-kal adózó rész. A fennmaradó rész fog 9%-kal adózni. Ezt érdemes azoknak választani, akiknek a reklámközzétételből származó árbevételük zöme az év második felére esik.
    • A másik lehetőség, hogy 2017.05.31-re vonatkozó könyvviteli zárlat alapján állapítja meg az adózó ezen időszak adóalapját, és az éves adóalap és az ezen időszakra a könyviteli zárlat alapján megállapított adóalap különbsége esik 9 %-os adóteher alá. Ezt az opciót érdemes választani azon adózóknak, akiknek a reklámközzétételből származó árbevételük nagyobb része az év első felére esik.
  • A módosító törvény hatályba lépésétől a 100 mFt alatti adóalap rész mentessége de minimis támogatásnak fog minősülni. A de minimis maximum összege 200.000 EUR-nak megfelelő összeg (cc. 60 mFt) három évenként. Ebbe a keretbe minden, de minimis-nek minősülő támogatást, adóalap és adókedvezményt bele kell számítani. 100 mFt-os vagy azt meghaladó éves reklámadó alap esetén ez azt jelenti, hogy az adott KKV cég évente 9 mFt-ot a reklámadó miatt a de minimis keretből már fel is használ, azaz három év alatt a cc. 60 mFt-os keretből 27 mFt-ot. S mivel a különböző KKV adó és adóalap kedvezmények 95 %-a de minimis támogatásnak minősül, így a KKV adóalanyoknak komoly nyilvántartást kell vezetniük arról, hogy ténylegesen ne lépjék át ezt az összeghatárt, különben az adott adókedvezmény jogosulatlanul igénybe vett kedvezménynek fog minősülni.

 

Iparűzési adóbevallás 2016

A naptári ével megegyező üzleti éves adózók esetében rohamosan közeledik a 2016. adóévre vonatkozó iparűzési adóbevallások beküldési határideje, 2017. május 31.

Számos ügyfelünknél tapasztaltuk, hogy a helyi iparűzési adó számítása és bevallása jelentős adó adminisztrációs terhet ró az adóalanyokra, főleg akkor, ha adott társaság országos fiók-, üzlet- és telephely hálózattal rendelkezik, azaz több tucat, több száz különböző önkormányzat területén végez iparűzési adóköteles tevékenységet.

Ebben esetben ugyanis az adott társaság kiszámított iparűzési adóalapját fel kell osztani az önkormányzatok között, s ezt követően el is kell készíteni és postázni a bevallásokat az önkormányzatok felé. Ez már 20-30 önkormányzat esetén is komoly adminisztratív munkát jelent, 100-as nagyságrend felett pedig nem csak komoly munkaerő kapacitást köt le ez az adminisztrációs feladat az adózási munkatársak értékes munkaidejéből, hanem jelentős többletköltséggel is jár.

Pontosan az ilyen jellegű terhek elkerülésére találtuk ki iparűzési adóbevallást támogató programunkat, a WebewHipa szoftvert.

Milyen előnyökkel jár a szoftver használata?

  •     egyszeri adatrögzítés után korlátlan számú cég, cégcsoport kezelése,
  •     nagy tömegű adatok interface-n keresztüli adatátadása,
  •     akár több száz bevallás azonnali elkészítése egy kattintással,
  •     adatátadás az ÁNYK rendszer felé,
  •     a „16 HIPA” bevallás automatikus kitöltése és ügyfélkapun keresztüli benyújtása,
  •     böngészőben futtatható, platform független megoldás,
  •     külföldi telephelyek kezelése,
  •     posta és a nyomtatással, borítékolással kapcsolatos költségmegtakarítás

További kedvezmények:

  •     a bérlet idejére vonatkozó teljeskörű terméktámogatás,
  •     a telephelyek száma alapján meghatározott, sávos bérleti díj,
  •     a PMX Consulting Group Kft. munkatársai által biztosított adószakmai támogatás,
  •     folyamatos jogszabálykövetés és aktualizálás.

Amennyiben hírlevelünk felkeltette érdeklődését, további információért kérjük, látogassa meg a http://webinf.hu weboldalt, illetve kérje ajánlatunkat az info@webinf.hu címen vagy a 061 803 6796-os telefonszámon.